FirebladerDk

FirebladerDk

Motorcycles, cars, do-it-yourself, traffic and related topics

Do It Yourself Articles (in english!) on Honda 2008 CBR1000RR Fireblade and 2007 CBF1000A

Motorcykel & Bil

MotorcyclesPosted by Fred (FireBladerDk) 2010-08-02 20:24:33

English version © Copyright 2010 FireBladerDk

Køb bil og motorcykel !

Køb både bil og motorcykel når du skal investere i køretøjer. Økonomisk set er det ikke meget dyrere end blot at have en bil, men det byder på langt langt flere oplevelser, flere muligheder og større mobilitet.

På det store billede ovenfor sidder Teis på en BMW S1000RR med en 3’er serie Touring model ved siden af, til ialt omkring 940.000 kr, mens han på det lille billede står med en BMW 5’er serie Touring model til omkring 980.000 kr. Den ’store’ pakke i dette eksempel - med både motorcykel og bil - er altså ca. 40.000 kr billigere end den ’lille’ pakke som kun indeholder en bil. Der kan købes både mc-kørekort, tøj hjælm og andet udstyr for besparelsen.

Den større og dyrere bil i den ’lille’ pakke vil givetvis bringe større køreglæde end den mindre bil, men det er alligevel blot en bil. Den ekstra køreglæde den kan bringe blegner ved siden af de oplevelser og km der venter på ryggen af en af verdens bedste, kraftigste og mest moderne motorcykler!

Det viste eksempel er i den lidt dyre prisklasse, men der gælder det samme selvom man går efter noget langt billigere, nemlig at bil & mc kombinationen vinder.

Du har næsten altid et køretøj i reserve når bilen skal på værksted eller sønnen/datteren har lånt bilen. Du kan parkere nemt og gratis hvor som helst lige i nærheden af det du skal til. Du får oplevelser og udfordringer langt ud over en bil alene kan give dig.

Det fællesskab der er mellem motorcyklister er også en vigtig del af det hele. Man hilser på hinanden i trafikken, taler sammen på tankstationen eller ved ishuset, kigger på hinandens motorcykler og giver en hjælpende hånd når det behøves. Anonymiteten er forsvundet og man tager på ture, udstillinger og kørekurser sammen.

Kørekurserne er også vigtige, for det at køre på motorcykel er en årelang og spændende uddannelse. Det er nemt at tage mc-kørekortet og komme igang, men det kræver rigtig meget træning at blive rigtig dygtig til det. De fleste husker sikkert deres første køretimer i bil og den glæde det var at lære det. På motorcykel holder denne glæde ved i flere år, da der hele tiden synes at være mere at lære, mere at beherske sikkert og korrekt.

Nu tilbage til det med økonomien. En motorcykel koster meget mindre end en bil og holder sin værdi bedre. Den kører ofte længere på litteren og for hver km du kører på motorcyklen, begrænser du jo også udgifter og værditab på bilen.

Selv de mindste motorcykler byder på højere ydeevne end bilen. En lille billig 250 ccm Ninja accellererer uden problemer fra de fleste biler, og på kørekusus i svingteknik kommer den lige så hurtigt rundt på racerbanen som de dyreste motorcykler, når blot føreren er dygtig nok!

Og så kan man jo lade køreglæden gå videre til fruen og til børnene og lade dem tage mc-kørekort. Man bliver en dygtigere traffikant på motorcykel. Man lærer i langt højere grad at læse trafikken og reagere rigtigt på det der sker. Simpelthen fordi det er en del af overlevelsesinstinktet at være ekstra opmærksom på alt hvad der truende og farligt. I moderne biler bliver komforten og den indbyggede passive sikkerhed nemt en sovepude med katastrofale følger.

  • Comments(1)//www.fireblader.dk/#post6